سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه کیهان، هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با سایت انتخاب گفته است: برای اجرای طرح دولت وحدت ملی باید مجموعه اقداماتی که ما را از وضع نامساعد فعلی در عرصه بین الملل و داخل خارج کند، بهره گرفت؛ البته نسخه کوچک این طرح، همان بود که ما در دولت بعد از جنگ انجام دادیم؛ وی می افزاید: در حال حاضر مشکل اصلی با خارجی هاست؛ در زمان جنگ هم اوضاع همینطور بود؛ ما اولویت را دادیم به اصلاح روابط خارجی و از قطعنامه شروع کردیم.

هاشمی ادامه داد: در آن دوره در عرصه داخل هم اختلافات تشدید شده بود؛ راهکار من این بود که دولتی تشکیل دهیم که ترکیبی از جناح های مؤثر انقلاب (محافظه کاران، مستقل ها و رادیکال ها) باشد.

وی در حالی که مجالس چهارم و پنجم بیشترین همکاری را با هاشمی داشتند، ضمن متهم کردن تلویحی مجلس به تندروی می افزاید: در زمانی که اکثریت مجلس در اختیار نیروهای راست بود، در مواجهه با مجلس، بنا را بر تعدیل و تفاهم گذاشتیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: الان هم دولت اگر ترکیبی از این مجموعه باشد، البته با قید اینکه رئیس دولت روی آنها نفوذ داشته باشد، می توان امیدوار بود.

هاشمی با بیان اینکه «ما تا آخر 8 سال، کارمان را بدون دردسر انجام دادیم»، گفت: هم رابطه مان با نهادها و قوای دیگر بسیار خوب بود و هم در عرصه بین الملل دستاوردهای خوبی داشتیم.

وی با اشاره مجدد به دولت وحدت ملی افزود: من از این طرح، یک ایده آل غیرواقعی نمی خواهم؛ نظر من این است که این طرح باید با هماهنگی تمام جریان های مؤثر در انقلاب شکل بگیرد.

او در پایان گفت وگو می گوید: در سال های اخیر، اکثر طردها و برخوردها نسبت به یک جریان بوده که تعداد کمی هم نیستند.

آقای هاشمی البته، درباره فرجام دولت به اصطلاح وحدت ملی خود توضیح نمی دهد؛ وی و اطرافیانش بعدها مکرراً به عنوان افتخار خود و به عنوان استدلال در برابر اصلاح طلبان اعلام کردند که دولت [ساختار شکن و افراطی] اصلاحات، از دل دولت سازندگی جوشید؛ در واقع خطوط موازی «رادیکالیسم و تنش در داخل» و «سازش طلبی در قبال آمریکا» و «لیبرالیسم فرهنگی» به تدریج در دولت سازندگی و به واسطه حضور عناصری چون عطاءالله مهاجرانی و عبدالله نوری و خاتمی پدیدار شد؛ این در حالی بود که جریان حاکم بر مجالس وقت بیشترین همکاری را با دولت سازندگی به عنوان ضرورت کشور مبذول می داشت اما برآیند آن همکاری یکسویه، تغییر فاز ناگهانی رئیس دولت و حزب تابع وی در دولت سازندگی به سمت حمایت از حلقه ای بود که بعدها عنوان اصلاح طلبی را برای خود انتخاب کردند.

در چنان وضعی امثال ناطق نوری (رئیس مجلس وقت) دور زده شدند و حتی هاشمی در نماز جمعه القای تقلب به نفع ناطق و به ضرر خاتمی را نیز مطرح کرد، حال آنکه اقتضای بیطرفی و ادعای وحدت ملی کذایی، عدم جانبداری از خاتمی و تخریب عملی رقیب وی بود؛ البته بعدها افراطیون جبهه اصلاحات به خیال اینکه قدرت را به دست گرفته اند و نیازی به امثال هاشمی ندارند اقدام به تخریب وی در انتخابات مجلس ششم (سال 78) کردند؛ اما این اتفاق عبرت آموز و فراموش نشدنی مانع از حمایت جریان نفاق فرصت طلب از آقای هاشمی در انتخابات سال 84 و سپس در تحرکات مغایر با وحدت و منافع و مصالح ملی در سال 88 نشد.

درباره مسئله سیاست خارجی و تنش زدایی نیز شایان یادآوری است که نگاه خاص آقای هاشمی در این عرصه، مانع از ایراد اتهام بی سابقه علیه وی در دادگاه میکونوس نشد.

* دی ولت: راز قدرت خامنه ای پاسداری از میراث خمینی است

یک نشریه آلمانی تأکید کرد وفاداری به آرمان های امام خمینی(ره)، راز قدرت آیت الله خامنه ای است؛ دی ولت می نویسد: ما در غرب آنقدر دین را ضعیف کرده و به حاشیه رانده ایم که همیشه قدرت و توانایی آن را دست کم می گیریم؛ ما متوجه نمی شویم که می توان برای خدا جنگید و کشت یا کشته شد؛ حکومت ایران و انقلاب اسلامی هیچ شکی باقی نگذاشته که دستورهای خدا بالاتر از زندگی عادی است. [آیت الله] خمینی در سال 1980 حمله عراق را این گونه تفسیر کرد که ما خاک را نمی پرستیم، ما الله را می پرستیم؛ این چیزی نیست جز شهادت طلبی. در بسیاری از کتاب های فعلی مدرسه این گفته زیاد نقل شده از خمینی آمده است که «یا ما در شادی پیروزی اسلام در جهان دست یکدیگر را خواهیم فشرد یا زندگی ابدی و شهادت را برمی گزینیم؛ در هر دو حالت پیروزی و موفقیت از آن ماست.»

این نشریه می افزاید: هرچند بیش از 20 سال از درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی سپری شده اما محبوبیت او به قوت خود باقیست؛ تمام کتاب های آموزشی موجود تنها نقل قول های خمینی را شامل نمی شوند بلکه تعالیم امامی را هم که در این فاصله همچون خدا پرستش می شود[!؟] در بر دارند؛ طبق اعتقاد شیعه کوتاه زمانی قبل از ظهور، دنیا پر از ستم و در هم گسیختگی است و در آخر امام برون آمده از غیب، اشرار را مجازات می کند.

نویسنده دی ولت با اشاره به اینکه ایرانی ها رهبری را جانشین امام زمان می دانند، نوشت: آنچه خامنه ای واقعاً به آن معتقد است، خواسته ها و سفارش های مقتدایش خمینی است؛ این پیروی رمز قدرت و ماندگاری اوست؛ هر آنچه در این بیست ساله در ایران رخ داده باشد هیچگاه میراث خمینی زیر

سؤال نرفته است.

دی ولت در ادامه تحلیل خود می افزاید: میراث خمینی شهیدپروری، انزجار از آمریکا و اسرائیل، و نهضت جهانی است که همگی چالشی برای غرب هستند؛ بدین ترتیب باز دارندگی و مهار چنین رژیمی بی اثر می شود.

* پشت پا زدن عضو مجمع روحانیون به شرط گذاری ناکام خاتمی

یک عضو مجمع روحانیون اعلام کرد: اینکه گفته شود زندانیان باید آزاد شوند تا ما در انتخابات شرکت کنیم، درست نیست؛ مجید انصاری در گفت و گو با روزنامه زنجیره ای اعتماد تصریح کرد: اینکه گفته شود زندانیان باید آزاد شوند تا ما در انتخابات شرکت کنیم هیچ الزام و شرطی بین این دو مسئله وجود نداشته و ندارد؛ آقای خاتمی بیشترین تلاش را در این زمینه داشته اند و چوب این تلاش را هم ایشان خورده و هم ما می خوریم؛ حتما از جناب آقای میرحسین موسوی و آقای کروبی باید رفع حصر شود و این مطالبه جدی و دائمی اصلاح طلبان است؛ اما معنای این مطالبه این نیست که اگر اینها محقق نشد ما تمام حقوق سیاسی دیگری که در نظام داریم را نادیده بگیریم و صرف نظر کنیم و انتخابات را داوطلبانه به رقیب واگذار کنیم و بگوییم که چون حصر و حبس وجود داشته است ما نیامده ایم. این یک نارسایی است...

در حالی که برخی محافل اصلاح طلب می کوشند خود را بی میل به انتخابات نشان دهند، انصاری گفته است: ما به هیچ عنوان در انتظار چراغ سبز حاکمیت نبوده و نیستیم. چراغ را ما باید سبز کنیم.

وی با این حال نه درباره انفعال طیف متبوع خود در انتخابات مجلس توضیح روشنی ارائه کرد و نه درباره

 

رفتارهای ساختارشکنانه و ضدانقلابی فتنه گران همسو با اصلاح طلبان در فتنه سال 88 موضع گرفت؛

ف اظهارات اخیر مجید انصاری، طیف اصلاح طلب هرگز - به جز استثناهایی- حاضر نشده اند با فتنه گران و عناصر منحرف مرزبندی اصولی صریحی را اعلام و اعمال کنند در حالی که اصولگرایان نوعاً کوشیده اند با افراطیون و عناصر منحرف این مرزبندی ها را اعلام و اعمال کنند و این تفاوت اصلی اصولگرایان با مدعیان اصلاح طلبی است.

پایگاه اینترنتی رجانیوز درباره سخنان اخیر عضو مجمع روحانیون نوشت: مجمع روحانیون مبارز بعد از شورش های مشکوک تهران در 25 و 26 خرداد 88، اقدام به انتشار بیانیه ای کرد که طی آن از هواداران موسوی و کروبی خواسته شده بود تا در 30 خرداد 88 با حضور در کف خیابان، پروژه ابطال انتخابات را پیگیری کنند، مسئله ای که رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد و در نماز جمعه تاریخی تهران بر آن خط بطلان کشیدند و از همه گروه ها و افراد خواستند تا اگر هم اعتراضی به نتیجه انتخابات دارند، از طریق قانونی پیگیری کنند اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و این گروه تنها ساعاتی مانده به بعدازظهر روز 30 خرداد، از پس گرفتن فراخوان خود برای حضور در خیابان خبر داد و این در حالی بود جدای از حضور تعدادی از فریب خوردگان در خیابان آزادی، تعداد قابل توجهی از عناصر مسلح ضمن حضور در حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی، افتضاح روز 30 خرداد 88 را رقم زدند.

* گاز کدام نقش استراتژیک را در جنگ سوریه ایفا می کند؟

یک روزنامه لبنانی به بررسی نقش خط لوله گاز قطر در بحران سوریه پرداخت؛ روزنامه الاخبار با بیان اینکه پرونده گاز بخش مهمی از عوامل پشت پرده درگیری در سوریه است، نوشت به نقل از منابع موثق در یک شرکت بزرگ نفت غربی به جزئیات طرح قطر (و مورد حمایت آمریکا) برای احداث خط لوله جدید به منظور ارسال گاز قطر به حمص و از آنجا به اروپا دست یافته است؛ شهر حمص و حومه آن موقعیت مهمی از نظر جغرافیایی دارد.

الاخبار یادآور شد؛ این طرح به هر یک از کشورهای ترکیه و اسرائیل نیز مزایای راهبردی در معادله تجارت جهانی گاز یا رفع نیاز آنها می دهد؛ هدف از اجرای این طرح احداث خط لوله ای است که از قطر شروع می شود و از خاک عربستان و سپس از خاک اردن (از عبور از خاک عراق خودداری می کند) عبور می کند و به خاک سوریه به ویژه حمص می رسد؛ این خط لوله در حمص به سه منطقه منشعب می شود یکی از آنها به طرف لاذقیه در ساحل سوریه و دیگری به طرف طرابلس در شمال لبنان و لوله سوم به طرف ترکیه کشیده می شود.

این روزنامه افزود: هدف اصلی طرح، رساندن گاز قطر و اسرائیل به خاک اروپاست تا به همه کشورهای اروپایی توزیع شود و اهداف زیر محقق گردد؛ یکی رقابت با انحصار روسیه در تأمین گاز اروپا، دیگری آزادسازی ترکیه از ادامه وابستگی به واردات گاز از ایران و سوم دادن فرصت به اسرائیل برای صدور گاز خود به اروپا از طریق زمینی و ارزان؛ به گزارش العالم در ادامه این تحلیل آمده است: گاز قطر برای صادرات زمینی به اروپا مسیری جز حمص سوریه ندارد؛ مگر اینکه از طریق دریایی که هزینه بسیار بالاتری دارد، منتقل شود؛

حمایت آمریکا، قطر و ترکیه از افراد مسلح مخالف در شمال سوریه و منطقه حمص و همچنین حومه دمشق، براساس وضع این مناطق سوریه صورت می گیرد که لوله های گاز باید از آنجا به سمت ترکیه و طرابلس عبور کند.

خاطرنشان می شود قطر هفته گذشته میزبان گروه های معارض سوریه برای ایجاد ائتلاف جدیدی موسوم به «ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مخالف» بود. روز گذشته 6 کشور مرتجع عضو شورای همکاری خلیج فارس (قطر، عربستان، بحرین، امارات، کویت و عمان) ائتلاف مذکور را به رسمیت شناختند؛ دولت های عربی نیز از ائتلاف مذکور که خود آن را به نام دموکراسی راه اندازی کرده اند، اعلام حمایت کردند.

طنز ماجرا حمایت شیخ نشین های مرتجع، خودکامه و سرکوبگر حاشیه خلیج از دموکراسی و حقوق بشر در سوریه است، حال آنکه طیفی از همین گروه های معارض اقدام به جنایت جنگی و ترورهای نیابتی کرده اند؛ با این وجود جبهه ارتجاع عربی - عبری - غربی طی 20 ماه گذشته نتوانسته از عهده حاکمیت سوریه که مستظهر به حمایت مردمی است برآیند.

انصاری البته این را هم گفت که دوم خرداد 76 دیگر تکرار نخواهد شد و «آقایان راه های جلوگیری از غافلگیری را یاد گرفته اند.»

وی بدون مرزبندی روشن با آشوبگرانی که در فتنه 88 اقدام به هتاکی علیه امام حسین(ع)، جمهوری اسلامی و امام و رهبری کردند، خواستار آشتی ملی شد و افزود: در جلسات بسیار زیادی شاهد هستیم که دوستان اصولگرا و اصلاح طلب که به هر دلیلی یکدیگر را دیده اند و سر یک میز نشسته اند در تحلیل شرایط کشور و شناسایی تهدیدات بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی و ارائه راه حل ها حدود 90 درصد مشابه یکدیگر سخن می گویند. حتی در برخی از موارد می بینم که اصولگرایان از اصلاح طلبان تندتر حرف می زنند.

اصولگرایان و اصلاح طلبان در یک مقطع زمانی گرفتار رفتارهای ساختگی عناصر افراطی شدند که اینها آتش بیار معرکه بودند تا بین دو جناح سیاسی اختلاف اساسی بیندازند، اما در حال حاضر که کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان واقعی با حفظ مواضع اصولی خودشان در موضوعات مختلف و اختلاف نظرهایی که درباره شیوه های اجرایی دارند درباره رفع خطرات و برگزاری انتخابات درست، اداره عاقلانه کشور، حرف مشترک دارند.

برخلا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط سیبادو